Peta sednica Drugog redovnog zasedanja , 07.12.2017.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Jeste mi isključili struju?
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Ne, nisam vam isključio.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Zamalo tri minuta da dobijem.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Upravo zbog toga. Hvala na diskusijama.
Reč ima Elvira Kovač. Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Elvira Kovač

Poslanička grupa Savez vojvođanskih Mađara
Zahvaljujem.

Poštovani predsedavajući, članovi Vlade, dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što obrazložim zašto će poslanici SVM glasati za Predlog budžeta za 2018. godinu i zašto ovog puta nemamo amandmane na ovaj predlog, moram da naglasim da politika, kriterijumi i standardi transfera budžetskih sredstava AP Vojvodini zahtevaju rešenje prethodnih pitanja.

Naime, Zakon o budžetskom sistemu taksativno navodi koji javni prihodi i primanja pripadaju budžetu AP Vojvodine, ali nije regulisano na koji način Vojvodini pripadaju izvorni prihodi koji se obezbeđuju iz poreza i drugih prihoda. To su sve pitanja koja, naravno, treba da reši Zakon o finansiranju AP Vojvodine, kao i takođe izmene i dopune Zakona o nadležnostima, jer trenutno smo, nažalost, u situaciji da AP Vojvodina ne može neke svoje nadležnosti nesmetano da obavlja zbog toga što nema sredstava ili nema dovoljno sredstava za iste. S toga, logika nalaže da se zajedno izmeni Zakon o nadležnostima i da se donese konačno Zakon o finansiranju AP Vojvodine. Mi se nadamo da će se to desiti u doglednoj budućnosti.

Kao što sam najavila, poslanici SVM će podržati Predlog budžeta za 2018. godinu, kao i sve ostale prateće finansijske zakone, zbog toga što smatramo da umerene mere fiskalne konsolidacije podstiču rast i otvaranje novih radnih mesta, prevashodno rasterećenjem privrede i kroz povećanje neoporezivog dela zarada. Takođe, stabilan rast direktnih stranih investicija, uz reformu obrazovnog sistema, podršku socijalnom preduzetništvu i podizanje minimalne cene rada, sve to podržavamo zato što doprinosi privrednom razvoju, smanjenju siromaštva i ravnomernom regionalnom razvoju.

Kada već razgovaramo o ravnomernom regionalnom razvoju, smatramo da je izuzetno značajna mera izmena u Zakonu o budžetskom sistemu koja se odnosi na uvođenje prihoda. Znači, dopuna da novi izvori javnih prihoda za nadležnosti autonomnih pokrajina i jedinica lokalnih samouprava je od sada i finansijska pomoć EU. Do sada finansijska pomoć EU nije ulazila u izvore finansiranja nadležnosti autonomnih pokrajina i jedinica lokalnih samouprava i ovo je izuzetno značajno, jer predložena rešenja će olakšati ne samo funkcionisanje, već će osigurati dugoročno, stabilno i predvidivo planiranje većih investicija, budući da svi znamo da lokalne samouprave često imaju problema sa obezbeđivanjem sopstvenih sredstava.

Želela bih taksativno da naglasim neka od predloženih rešenja u budžetu za 2018. godinu. Za nas poslanike SVM je izuzetno značajno što ovaj budžet u sebi ima gotovo isti broj projekata kao prošlogodišnji koji su uvršteni u kategoriju kapitalnih ulaganja, da je u budžetu Republike Srbije opredeljeno za nastavak realizacije projekta adaptacije, rekonstrukcije i dogradnje Narodnog pozorišta u Subotici ovog puta 166,9 miliona dinara. Podsetiću vas da je prošle godine to bilo 111.000.000. Naime, tokom sledeće 2018. godine se planira završetak radova na fasadi i krovu Narodnog pozorišta u Subotici, da bi posle toga moglo da se radi na unutrašnjosti novog dela zgrade.

Naravno, Ipsilon krak, za nas je značajno da je za izvođenje dela radova na izgradnji auto-puta E75, deonica Kelebija – petlja „Subotica – jug“ ili Ipsilon krak, kroz kapitalna ulaganja ovog puta opredeljeno 800.000.000 dinara, što je zapravo 2,5 puta više nego prošle godine – 300.000.000. Predviđeno je da za 2019. bude milijarda dinara. Nekoliko puta smo razgovarali ovde o tome da je za građane Subotice Ipsilon krak od izuzetne važnosti, jer je zapravo cilj da izmesti teretni saobraćaj centra Subotice i poveže severni deo auto-puta Koridor 10 sa graničnim prelazom Kelebija.

Izuzetno nas raduje što su višegodišnja zalaganja naše poslaničke grupe i naših poslanika da profunkcioniše budžetski fond za nacionalne manjine konačno donela rezultate. Za 2018. godinu, naime, u budžetskom fondu za nacionalne manjine je predviđeno 21,8 miliona dinara. Mi se zalažemo da zapravo u budžetskom fondu bude isti iznos sredstava kao što je predviđen za funkcionisanje nacionalnih saveta nacionalnih manjina, za njihovo finansiranje. Podsetiću vas, za 2018. godinu to je 248.000.000 dinara. Još uvek je ovaj iznos, nažalost, mnogo manji, 21,8 miliona je deset puta manje od 248.000.000, ali opet 12 puta veće od 1,8 miliona, koliko je, nažalost, do sada u prethodnih nekoliko godina bilo predviđeno u budžetskom fondu za nacionalne manjine.

Inače, kada govorimo o transferima AP Vojvodini, oni iznose 65,6 milijardi dinara, transferi iz budžeta Republike Srbije 42 milijarde i sredstva budžeta Republike Srbije koja se usmeravaju na teritoriji AP Vojvodine 23,4 milijarde. Smatramo da je izuzetno značajno da se na teritoriji Vojvodine nastavljaju ili završavaju izuzetno važni kapitalni projekti koji su započeti, koji se finansiraju ili sufinansiraju iz budžeta Republike.

Da spomenem još samo nekoliko iznosa budžetskih sredstava AP Vojvodine – realizacija projekta između Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i AP Vojvodine 268 miliona dinara, izgradnja „Žeželjevog mosta“ 790 miliona, podrška radu park „Palić“ d.o.o. 10 miliona dinara. Kada pogledamo budžet Republike Srbije za 2018. godinu, kapitalna ulaganja u Vojvodini – brza saobraćajnica Novi Sad-Ruma 50 miliona, Naučno-tehnološki park u Novom Sadu 200 miliona dinara, a za 2019. godinu planirano je 654 miliona dinara i rekonstrukcija gradskog stadiona u Subotici 67,2 miliona dinara.

Posebno ukazujemo na činjenicu da je za projekat mađarsko-srpske železnice za 2018. godinu predviđeno izdvajanje od 8 milijardi dinara, što je skoro deset puta više od 850 miliona, koliko je bilo predviđeno u 2017. godini. Verovatno ne moram to sve da naglašavam izuzetno veliki značaj otvaranja što većeg broja graničnih prelaza radi olakšavanja efikasnog protoka robe i ljudi, te želim posebno da naglasim da uz pomoć EU i IPA fondova, prekogranična saradnja Mađarska-Srbija. Gradi se i očekuje se tokom 2018. godine otvaranje dva nova granična prelaza, jedan je Rastina kod Sombora, a drugi Rabe na tromeđi između Srbije, Mađarske i Rumunije. Očekuje se, što bi takođe veoma olakšalo protok ljudi i robe, da granični prelaz Đala-Tisa-Siget radi ceo dan, 24 sata dnevno. Srbija, kao što sam naglasila uz pomoć UN gradi novu infrastrukturu na postojećem graničnom prelazu Bajmok-Bačolmaš, to je nedaleko od Subotice iz evropskih pristupnih fondova izdvojeno je 1,8 miliona evra sa našim učešćem od 300.000 evra sa naše strane.

Što se tiče budžeta, moram da spomenem i budžet i za poljoprivredu. Za nas je izuzetno značajno da budžet za poljoprivredu napravi balans između investiranja i opstanka malih poljoprivrednih proizvođača, o kojima mi često govorimo. Budžet Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede za 2018. godinu je 44 milijarde dinara. U odnosu na ceo budžet, to na žalost iznosi još uvek manje od 5%, što bi trebalo postepeno povećavati, u skladu sa mogućnostima.

Poslanici SVM smatraju da je izdvajanje 9 milijardi za subvencije na osnovu poljoprivrede i izdvajanje 260,8 miliona dinara za izgradnju sistema navodnjava od posebnog značaja, to svakako pozdravljamo. Podsećam da smo se mi godinama zalagali da zakonom bude određen iznos podsticaja za poljoprivredu. Smatramo da su najave uvaženog gospodina ministra Nedimovića da će 1. januara 2018. godine početi primena novog integrisanog informacionog sistema za upravljanje i kontrolu bezbednosti hrane, kao i konačno raspisivanje prvih konkursa za korišćenje sredstava iz IPARD fondova, izuzetno značajne su teme, od ključnog značaja za dalje osnaživanje naših poljoprivrednih proizvođača.

Dozvolite mi da govorim i o nekim drugim temama, kao što je npr. Predlog zakona o zaposlenima u javnim službama. Naime, poslanici SVM su podneli amandmane na predloženi zakon. Posle razgovora i dogovora našeg šefa poslaničke grupe gospodina Balinta Pastora sa ministrom i njegovim saradnicima, uverena sam da će ovi amandmani biti prihvaćeni, samo očekujemo da Vlada formalizuje ovu odluku i da zapravo naši predlozi budu sastavni deo ovog teksta.

Zahvaljujem se na razumevanju i saradnji uvaženom gospodinu ministru za državnu upravu i lokalnu samoupravu gospodinu Branku Ružiću i njegovim saradnicima. Raduje me što nastavljamo dobru praksu koju smo ustanovili sa donošenjem Zakona o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i jedinicama lokalne samouprave. Ono što je značajno, u tom zakonu već stoji da prilikom utvrđivanja merila za izbor na radna mesta se predviđa davanje prvenstva jednako kvalifikovanim kandidatima pripadnicima nacionalnih manjina, a sve u cilju postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina i pune ravnopravnosti između pripadnika nacionalnih manjina i građana koji pripadaju većini.

Ovo je izuzetno značajno i zbog ostvarivanja naših obaveza koje je Vlada Republike Srbije preuzela na sebe u Akcionom planu za ostvarivanje prava pripadnika nacionalnih manjina, koji između ostalog predviđa da se kroz uvođenje odredaba u posebnim zakonima koje se tiču radno-pravnog statusa zaposlenih u javnom sektoru obezbedi davanje prvenstva nacionalnim manjinama pri zapošljavanju pod istim uslovima, a sve radi postizanja odgovarajuće zaposlenosti pripadnika nacionalnih manjina u javnom sektoru na svim nivoima teritorijalne organizacija.

Dakle, kao što sam naglasila, na predlog zaposlenih u javnim službama, podneli smo pet amandmana, predložili smo da se pri zapošljavanju u javnim službama, radi postizanja odgovarajuće zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina, prvenstvo daje jednako kvalifikovanim kandidatima pripadnicima nacionalnih manjina, a sve ovo u cilju poštovanja načela jednake dostupnosti radnih mesta. Smatramo da će usvajanjem ovih amandmana se garantovati sveobuhvatna primena ustavnog načela odgovarajuće zastupljenosti i u javnim službama, u ovom slučaju, širenjem preferencijalnih kriterijuma za pripadnike manjinskih zajednica.

Na žalost, moram reći da što se tiče odgovarajuće zastupljenosti i situacija na terenu je katastrofalna. Zastupljenost pripadnika nacionalnih manjina je izuzetno niska, odnosno nesrazmerno, nije dovoljna, veoma je daleko od srazmerne zastupljenosti i njihovog učešća zapravo u stanovništvu na teritoriji jedinice lokalne samouprave, ali se nadamo da će se usvajanjem ovih zakonskih rešenja, ovog zakona, pa kasnije pravilnika i ostalih akata ova situacija drastično poboljšati, promeniti u neko dogledno vreme, u narednih nekoliko godina, nadamo se ne više od tri, četiri do pet godina.

Smatramo da bi se usvajanjem naših amandmana o propisivanju poznavanja jezika i pisma nacionalnih manjina, kao jednog od uslova za obavljanje poslova radnog mesta, korisnicima usluga, samim građanima, pripadnicima nacionalnih manjina bi se olakšao pristup ostvarivanju prava, kao i komunikacija sa zaposlenima u javnoj službi. Izuzetno je značajno da će se posle usvajanja ovog zakona u slučajevima kada se popunjava radno mesto kod koga je kao poseban uslov predviđeno poznavanje jezika i pisma nacionalne manjine zapravo u samom oglasu, konkursu posebno navoditi ovaj uslov. Ukoliko je situacija takva da su pripadnici nacionalnih manjina nedovoljno zastupljeni među zaposlenima, ponovo u konkursu će se ponovo navoditi da pripadnik te nacionalne manjine ima prednost kod izbora u slučaju jednake ocene kvalifikovanih kandidata.

Poslednji amandman, ne bih da vas zamaram sa tehničkim detaljima, zapravo se odnosi na to, što je za nas izuzetno značajno, da će konkursna komisija prilikom donošenja odluke se voditi ovim spomenutim principima.

Još jednom, zahvaljujem se saradnicima i samom ministru na otvorenosti i očekujemo prihvatanje ovih naših amandmana.

Dozvolite mi da u preostalom vremenu ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe govorim i o trećoj temi o Predlogu zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom. Naime, među tridesetak zakona koji se nalaze pred nama nalazi se i ovaj predlog zakona koji je izuzetno značajan.

Poslanici Saveza vojvođanskih Mađara smatraju da ovaj predlog ne predstavlja samo opredeljenje države u oblasti socijalne politike, već je, uključujući demografske potrebe, istovremeno izuzetno značajan i važan instrument populacione politike.

Poslanici Saveza vojvođanskih Mađara će svakako podržati Predlog zakona o finansijskoj podršci porodica sa decom, najviše zbog toga što smatramo da su naša višegodišnja zalaganja, koja se tiču oblasti zaštite porodice i dece, prihvaćeni u ovom predlogu. Posebno naglašavam da smo se mi zalagali da naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva radi nege deteta i posebne nege deteta dobijaju i nosioci porodičnog poljoprivrednog gazdinstva i lica koja su angažovana na osnovu ugovora o privremenim i povremenim poslovima, znači, mi smo se zalagali da nosioci poljoprivrednog porodičnog gazdinstva i ova lica, da se ne pravi razlika, da budu njihova prava izjednačena sa onim licima koji su zaposleni kod poslodavca.

Za nas je izuzetno značajno što ostale naknade po osnovu rođenja, nege i posebne nege deteta mogu ostvariti i majke koje su poljoprivredni osiguranici, uz slov da su u protekle dve godine, u periodu od 24 meseca pre rođenja deteta, bile poljoprivredni osiguranici. Ovo svakako podržavamo.

Pravo na ostale naknade po osnovu rođenja, nege i posebne nege deteta će omogućiti velikom broju žena da prvi put steknu mogućnost prava na ostale naknade u periodu po rođenju deteta. Znači, reč je o ženama koje nisu u radnom odnosu, koje samostalno obavljaju delatnost i nosioci su porodičnog poljoprivrednog domaćinstva, gazdinstva ili su radno angažovane, kao što sam spomenula, po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima, po ugovoru o delu, autorskim ugovorima ili su u trenutku rođenja deteta nezaposlene i nisu ostvarile pravo na novčanu naknadu po osnovu nezaposlenosti, a radile su u periodu koji je od uticaja na ostvarivanje prava.

Novine koje su takođe značajne i koje podržavamo su i, na primer, naknada troškova boravka u predškolskoj ustanovi za decu sa smetnjama u razvoju i za decu sa invaliditetom, kao i naknada troškova boravka u predškolskoj ustanovi za decu korisnika novčane socijalne pomoći.

Ono što je svakako značajno i što svi podržavamo je da je predviđena direktna uplata i isplata naknade zarada i ostalih naknada, na lični račun korisnika, što će, smatramo, porodicama mnogo olakšati stvari. Znači, smanjiće se potrebna dokumentacija i to će dovesti do redovne isplate prihoda i do ukidanja kašnjenja.

Novina o kojoj se više puta govorilo je paušalna isplata nabavke opreme za dete, uz isplatu roditeljskog dodatka, umesto dosadašnjeg tzv. povraćaja PDV-a na bebi opremu, kupovinu hrane i opreme za bebe. Nije nam jasno iz ovog predloga, zakon zapravo kaže da visinu naknada i paušala za nabavku opreme za bebe će odrediti Vlada, na predlog ministra zaduženog za socijalna pitanja i da se, zapravo, ministarstvo obavezuje da će doneti propise u narednih šest meseci, što se poklapa sa stupanjem na snagu ovog zakona, zato što je primena ovog zakona odložena za 1. jul 2018. godine.

Donošenje ovog zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom je izuzetno značajno, kada znamo da je rizik od siromaštva, nažalost, upravo najveći kod porodica sa dvoje odraslih i troje ili više dece. Tu stopa rizika iznosi 35,8% ili među samohranim roditeljima sa jedno ili dvoje dece – 35,4%.

Mreža organizacija za decu Srbije saopštila je da dečiji dodatak prima skoro svako četvrto dete iliti 28% dece i MOC je apelovao na sve nas da unapredimo i usvojimo zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom, stoga nas izuzetno raduje da se on sada nalazi na dnevnom redu i da ćemo za nekoliko dana da ga usvojimo.

Uvaženi predsedavajući, članovi Vlade, da sumiram – Savez vojvođanskih Mađara će u danu za glasanje podržati sve predložene zakone i, naravno, očekujemo usvajanje naših amandmana na Predlog zakona o zaposlenima u javnim službama. Zahvaljujem.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala gospođo Kovač.
Reč ima narodni poslanik Dragan Marković. Izvolite.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poslanička grupa Jedinstvena Srbija
Poštovani ministre, dame i gospodo narodni poslanici, Jedinstvena Srbija će glasati za predložene zakone.

Ono što želim na početku da kažem, kada je u pitanju budžet, jeste da je ovaj budžet, siguran sam, najbolji budžet od svih budžeta poslednjih 15 godina koji su izglasani u ovom parlamentu.

Zašto sam to rekao i zašto idu bolji dani za Srbiju 2018. godine? Srbija, vama je poznato, da u svim međunarodnim institucijama bili smo pretposlednji ili peti odozdo na rejting listama, kada je u pitanju ekonomija i sve ono što se zove razlika i kriterijum između nas i nekih veoma razvijenih država u Evropi i svetu.

Siguran sam da će realizacija ovog budžeta biti dobra i onako kako je prikazan, iz razloga što je za optimizam veoma važno da postoji politička stabilnost u zemlji, dobra međunarodna saradnja i ekonomska sigurnost. Izbačen je luksuz iz ovog budžeta, što nije bio slučaj ranijih godina.

Stabilnost dinara je veoma bitna stvar i za dolazak investitora, za proizvodnju, a kada dolaze investitori, od toga koristi imaju i lokalne samouprave i državni budžet.

Imamo samo jednu konstataciju, ne primedbu, koju bih zamolio da se ispravi, a to je povraćaj PDV-a. Malo kasnimo u povraćaju PDV-a. Imam nekoliko pisama od privrednih subjekata koji mole ministarstvo, siguran sam da to nije namera već prevelika gužva oko budžeta, da sagledate i da tim subjektima, fabrikama, investitorima, ako ispunjavaju sve zakonske uslove, vrati se PDV.

U ovom budžetu možemo nekoliko pozicija da vidimo, koje su veoma bitne za razvoj jedne države, a to su: subvencija za investitore, subvencija za poljoprivrednike, infrastruktura i nastavak izgradnje Koridora 10 i 11. Bez dobrih puteva, bez dobre infrastrukture, neće niko kroz Srbiju da prođe, idu zaobilaznim putem, na Mađarsku, a iz godine u godinu sve veći broj vozila u tranzitu prolazi kroz Srbiju i na taj način se vraća deset puta više para nego što smo uložili u infrastrukturu.

Znate, ima nešto što se zove – ne trebaju nam pare da bi nešto uradili. Moram posebno da pohvalim nekoliko ministara koji su bez para iz budžeta pomogli građanima Srbije, konkretno ministar zdravlja, da u svakoj opštini, u svakom gradu u Srbiji, oni koji nisu u radnom odnosu ili im nisu overene zdravstvene knjižice, imali su i imaće besplatne preglede. Ja to u Jagodini radim već 10 godina, ali nije dovoljno samo u jednom gradu. Zato želim posebno da pohvalim ministra, a mogao sam i da vidim preko medija da su to stariji ljudi, sa sela, bolesni. Veliki broj tih pacijenata koji dođe na pregled ne zna da ima veliki pritisak i šećer u krvi, a te dve bolesti ne bole, da ne bude sada da sam ja političar opšte prakse, ali, jednostavno, ja primam građane stalno i uvek me interesuje šta su simptomi neke bolesti. Svakog dana, u proseku, između 35 i 45 pacijenata iz Jagodine dovozimo u Beograd na preglede, u raznorazne klinike, oni koji nisu za sanitetsko vozilo, tako da sam upućen u to kada je u pitanju zdravstvo.

Ima još jedan ministar koji nije ovde, a nisu nam trebale pare da stvori sigurnost kada su u pitanju buduća nova radna mesta, a to je dualno obrazovanje. Dualno obrazovanje je veoma važno, kako bi ti mladi ljudi koji završe srednju školu mogli da se zaposle, da imaju sigurna radna mesta, a danas investitor neće da zaposli nekog ko donese diplomu, a praktično ne može da radi ono što mu piše u diplomi.

Ima još jedan ministar, ministar Rasim Rajić, koji nije sve sa parama napravio turistički marketing Srbiji pa da, ove godine, u Srbiju je došao najveći broj turista u poslednjih 15, 20 godina, i nije turistička destinacija samo Beograd. Decentralizovana je turistička destinacija u Srbiji i da ti turisti koji dođu u Srbiju, oni obilaze i druge turističke centre.

Evo, mogu da vam kažem da je u Jagodini ove godine bilo 450 hiljada turista, i to je fabrika, kao što su fabrike i Vrnjačka banja i Zlatibor i Niška banja i ostale destinacije. Kada vi, na pravi način, možete da pokažete gde su te turističke destinacije, a ima i turističkih brendova u Srbiji.

Moram da pohvalim još jednog ministra, ministra sporta. Da ove visoke rezultate koji su postigli naši sportisti, kako pojedinačni sportovi tako i kolektivni, nisu uložene neke ogromne para za razliku od ranijih godina, ali su pare uložene na način, što nije kao ranijih godina, damo ti da napraviš tatar stazu za atletičare, a ti kupiš nešto drugo. Kad postigneš rezultat, svi sportisti imaju ono što im se obeća, pre početka prvenstva, da li je to Evropsko, Svetsko ili Balkansko i da penzije se na vreme isplaćuju tim sportistima. A što je najvažnije? Sportisti su pravi srpski ambasadori.

Neko, nije neko, nego većina građana ne zna da sportisti naši prave privredne kontakte sa sportistima iz drugih država, Evrope i sveta. Kao što npr. naš Đoković je najbolji sportista svih vremena, dva puta proglašavan za sportistu sveta, ali ima i firmu, bavi se i privredom i njegovo porodica. I na taj način, oni skidaju onu negativnu etiketu Srbije, koja je godinama zalepljenja, kako kad dođete u Srbiju desiće vam se ovo, ono itd.

Ima još jedan ministar, koji nije potrošio ništa više para, nego što su trošili prethodnih 15 godina, ministar Dačić.

Ministar Dačić je jedan od najboljih ministara inostranih poslova. Ministar Dačić, neko mu se podsmejava, kaže peva Dačić. Pa šta da radi? Da kuka, da plače?

Šta je rekao predsednik Vlade Turske, nije on rekao, ej ljudi ja sam u Srbiji, nego kaže – što peva onaj Dačić, svaka mu čast. Ali, ta pesma zbližava, pravi prijateljske odnose. I ja bih ljudi voleo da pevam, ali ne znam.

Pevam kao „jare kad zaglavi nogu u tarabe“ i veliki broj političara, nepravilno je ovo i tako se kaže kod mene u Pomoravskom okrugu.

I ne samo da je pevao, nego je zahvaljujući njemu veliki broj država nisu glasale za ulazak Kosova u UNESKO. Nekoliko država povuklo je svoj glas koji su dali i priznali nezavisno Kosovo.

Ima još jedan ministar, kome možda decembra meseca smo trebali da pravimo daću dvogodišnju, da je nastradao na radnom mestu, ali zahvaljujući šlemu, Aleksandar Antić je pretekao i danas je živ, među nama je.

Možete da aplaudirate, ali pretekao čovek, Bog ga spasio. Šta je važno? Stalno je na terenu i poslednjih godina mnogo manje restrikcija ima u Srbiji, i nije kao u nekim komšijskim državama, imaju i veće sisteme od Srbije, ali stalno imaju neki energetski problem.

Gospodine Antiću, ja vam poručujem da uvek šlem bude u gepeku i da ono nekada kada smo mi bili u vojsci kažu – postoji akcija, „en en ni“ ništa te ne sme iznenaditi.

Moram da pohvalim, kako me gleda ministar poljoprivrede, nisam vas zaboravio, gleda me i samo što ne kaže – a ja? Nisam vas zaboravio. Da vam kažem, vi ste jedini ministar poljoprivrede koji znate koliko se puta svinja prasi godišnje.

Pre devet godina, jedan ministar iz vašeg kraja, pitao sam ga koliko se puta svinja prasi godišnje, a on mi je rekao sedam puta.

Onda sam isto jednom ministru poljoprivrede rekao – vi ste zalutali na tu funkciju. Moram da vam donesem četiri tegle, u jednoj tegli ječam, žito, ovas i kukuruz i onda da vas pitam gde je kukuruz u kojoj tegli? A onda mi je u pauzi rekao – nećeš valjda stvarno da mi donosiš te tegle, pusti bre Palma te tegle, itd. To su bili ministri ranijih godina.

Ovaj ministar ne ulazi u štale, samo kada je izborna kampanja i nije od onih ministara gde stavi jak parfem, pa da krave i bikovi dobiju astmu od jakog parfema kada uđu ministri u štalu, jer ministri nekada su ulazili u štale samo kada je izborna kampanja.

Kada se završe izbori, zaborave se poljoprivredni proizvođači. Drago mi je što su i zadruge počele da se otvaraju.

Ja živim na selu, imam 30 hektara zemlje, možda to za Vojvodinu nije mnogo i čuvao sam i stoku i znam šta znači poljoprivredni proizvođač koji čeka jednom godišnje da dođe do para.

Ministre, niste loši, dobro radite svoj posao.

Nije loš, što bi babe rekle – Bog ga ubio, ni ovaj Ružić naš. Ni on nije loš, imajući u vidu da mu je ovo prvi put da bude ministar.

Čekajte samo malo, ono tamo se kaže – može da bude, ali ne znači, a sada jeste. Dobro je počeo da vodi svoj resor, da vodi računa o lokalnim samoupravama i mislim da, neka mi ne zamere ministri koje ne vidim zbog ove govornice, da su svi na neki način dobri.

Ali, imamo još jednom ministra, to je ministar Vujović. Kada sam ga prvi put video u parlamentu, sećate se da kada sam ja govorio, on je snimao mobilnim telefonom i ja sam mu, i sada vam se izvinjavam što sam to tada rekao, oprostite mi. Rekao sam, niste vi kamerman, nego ste ministar i slušajte šta pričam, jer se na vas odnosi.

Nisam znao da ima urođenu mogućnosti i da sluša, da snima, piše. Ali, njega je priznao MMF.

Možete da vi mjaučete i jaučete tamo sa desne strane, šta god hoćete, ali je to tako. Ti Keno, kada mjaučeš…

(Radoslav Milojičić: Nisam ja.)

Nisi ti? Dobro. Ako hoćeš da sparinguješ, to može, ali sportski, sportski, Keno, jer ja gledam svakog dana Skupštinu i samo se Kena dere na ljude, viče.

Keno, ovde se priča polako, argumenti da budu verbalni, a ne fizički. Zamislite, gospodine Keno…
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Molim vas da se ne obraćamo lično. Hvala.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poslanička grupa Jedinstvena Srbija
Moram, dobacuje mi.
Vi, predsedavajući, juče, ne znam ko je predsedavao i smiruje ministra Vujovića – nemojte, nemojte.
Čekajte, ako se dobacuje, postoji Poslovnik u kome se daje opomena, prva, druga, treći put, itd.
On je čovek ekspert, on nije političar. On je ekspert koji je došao da nam objasni kako se dolazi do para, kako će se trošiti ovaj novac, itd.
E sada, ima jedan gospodin i to sve zahvaljujući njemu, to je predsednik Srbije Aleksandar Vučić koji je napravio pravi tim, koji je stvorio uslove da država dobro funkcioniše, da se puni budžet. Ono što je najvažnije međunarodne odnose, nikada Srbija nije imala bolje, nego poslednjih godina.
Ono juče što smo gledali, dolazak predsedništva BiH, kada je u pitanju Bakir Izetbegović, i sigurno mislim, da kao što je radio njegov otac, da laže Slobodana Miloševića i Tuđmana i sve ostale, da može da laže i Vučića i da će od Vučića napraviti militantnog političara.
Nikada se nije desilo da tako mirne glave čovek koji je doživeo u Srebrenici napad, da su krenuli na njega, jedva sačuvao živu glavu, da odmah posle 10 dana pozove tog istog Bakira Izetbegovića, koji je bio domaćin i da šeta sa njim ulicama Beograda i da igra šah sa njim i da mu niko ništa nije dobacio.
Da vam kažem, veoma su važni ti međunarodni odnosi sa bivšim republikama koje su činile Jugoslaviju za punjenje budžeta. Ja sam sigurna da 99% građana koji živi u BiH, svih nacionalnosti, žele mirne odnose sa Srbijom, da sarađujemo, da ekonomski sarađujemo, da koristimo ono što smo nekada imali, te privredne potencijale, jeftiniji je i prevoz, a danas je transport najvažniji u ekonomiji i u kalkulaciji cena koštanja transporta, koliko to kilometara treba da se vozi određena roba.
Naravno, da nam tu dosta smetaju i kosovski Albanci, koji ništa ne poštuju. Oni nam smetaju na evropskom putu, pa zbog toga ne zna šta će međunarodna zajednica, koja odlučuje o sudbini građana Srbije, pa nam onda kažu – niste ispoštovali saradnju sa Hagom. Pa, šta nismo ispoštovali sa Hagom? Koju to saradnju nismo ispoštovali? Svi oni koji su bili na listi, nalaze se u Haškom tribunalu. I samo se sudilo Srbima. Nema, ni jedan Musliman nije osuđen zbog rata Srbija i Bosna. Oni koji su osuđeni, osuđeni su zbog rata Hrvatska i Bosna, a ne Srbija i Bosna. Ko je doživeo genocid i etničko čišćenje? Srbija. Koliko danas Srba živi u Sarajevu, u Zagrebu, u Prištini, a koliko je živelo pre rata? Mnogo manje, mnogo manje, a 10 puta više ove nacionalnosti koje sam ja spomenuo živi. I, neka živi, i treba da sarađujemo, ali da se poštuje ono što se zove potpis u Briselu, Briselski sporazum, samo Srbija poštuje.
Vi vidite da su u Hagu takve kazne, da ispada da smo za sve ono što se desilo, mi krivi. U tome prednjače dve evropske zemlje koje stalno napadaju Srbiju. Jedna od tih evropskih zemalja, oni sada više neće biti članovi EU, Velika Britanija, i šta me briga, reći ću, neću reći da je neprijatelj Srbiji, ali Velika Britanija je sve vreme radila na štetu Srbije i građana Srbije.
Sve to utiče na budžet. U takvim okolnostima da vi kao Vlada sprovedete ovakav budžet, da manji deficit se planira za sledeću godinu, sa dobrom vizijom, sa infrastrukturom, koja će biti nastavljena je za svaku pohvalu.
Siguran sam da način na koji radi ova Vlada, a i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, da će iz godine u godinu sve manje da odlaze mladi ljudi iz ove zemlje. Mi treba da sačuvamo srpsku pamet. Ali, šta moramo da uradimo da bi sačuvali stručnjake? Ovo važi za sve ministre i za celu Vladu. Mora da se donese odluka da onaj ko dobro radi u državnom, javnom preduzeću, u lokalnim samoupravama, direktori, mora da se nagrade. Ne mogu plate, ministre Vujoviću, da budu iste za one koji rade svakog dana i donose prihod i za one koji su paraziti, piju kafe po ceo dan. Da vi odredite kriterijum kako da se ti ljudi stimulišu. Neće pametan momak koji je završio fakultet i koji govori dva jezika da radi sa fakultetom, imajući u vidu da je to početno radno mesto i da ima 40 hiljada dinara platu, odnosno 50 u lokalnim samoupravama, ili u nekom javnom preduzeću.
Dalje, morate da zabranite, kako to da članovi gradskih veća lokalnih samouprava imaju veće plate od vas ministre? Gde to ima? Šta rade oni? Jednom u tri meseca konstatuju predloženi, politički, dnevni red. Ne idu na posao, a koriste sve privilegije, od opštinskih automobila, mobilnih telefona, roming, itd.
To mora da se zaustavi. Plate odbornika, ne možeš ti da budeš odbornik, da izađeš da te glasa narod, da bi primao platu. Odbornici koji nigde ne rade, mislim da ne treba ni da se kandiduju za odbornike, jer kada se kandiduje prvo mora da zaposlite tog odbornika ako hoćete čvrstu vlast.